5 ideeën. Voorwaarts of zijwaarts met je organisatie?

5 ideeën die bij vragen horen in tijden van crisis en kansen.

Als je denkt dat je altijd maar vooruit moet, kan dat de ontwikkeling van je organisatie en business flink in de weg zitten. Je hoeft ook niet alleen vooruit of achteruit: zijwaarts is ook een optie. Maar hoe doe je dat? En waarom zou je dat moeten doen?

Juist in deze tijd is het goed om eens te reflecteren en te beoordelen of vooruit nog wel de juiste richting is. Ongewone tijden vragen nou eenmaal om ongewone beslissingen. Het is dus helemaal niet gek dat je als organisatie en als mens de dialoog aangaat met je stakeholders. Integendeel: het iets heel sterks om te doen en creëert ook kansen.

Veel ondernemers zoeken naar nieuwe en betere routes om de groei en continuïteit van hun bedrijf te verzekeren. Er ligt een zeer interessante en kansrijke periode voor ons, eentje waarvan we allemaal van willen profiteren. Toch? Ik merk dat er vijf terugkerende vragen zijn die succesvolle organisaties zich blijven stellen. Herken je ze? Mooi! Niet? Dan is dit misschien wel hét moment om er mee aan de slag te gaan.

  1. Los je wel alles op met technologie?

We vervallen nog te vaak in de aanpak die de afgelopen decennia zo vertrouwd was: Vraagstelling, Proces en Resultaat. Te analoog. Ga voor digitaal. Begin met denken: Hoe kan technologie mijn uitdagingen aangaan? De meeste vraagstukken rondom ontwikkeling en vernieuwing van je organisatie kunnen namelijk al ingevuld worden door inzet van (bestaande) technologie. Je moet de juiste vorm alleen nog weten te vinden. Idee: Zie technologie cq digitaal dus niet alleen als een middel, maar ook als het doel van verandering. En wees ook niet bang om de hulp in te roepen van de young professionals in je organisatie; je zult versteld staan van hun kennis en creativiteit. Zo wordt hun commitment ook groter en de resultaten beter.

  1. Versterk je de waardeketen met je klanten EN leveranciers?

Hier begint alles met communicatie. Praat meer met je leveranciers en vertel ze veel over jouw klanten. Betrokken leveranciers krijg je niet zomaar. Idee: Maak ze een wezenlijk onderdeel van je business-proces, en misschien zelfs verantwoordelijk voor de tevredenheid van jouw klanten. Is dit een nieuw idee? Niet echt, maar zelden toegepast. En ook hier kan technologie een onderscheidende rol spelen: ketens zijn te automatiseren.

Ook klanten hebben vaak goede en relevante ideeën om jouw business te verbeteren. Door de huidige crisis is de fysieke afstand misschien groot, maar de behoefte aan relevant contact is nog veel groter. Daar liggen kansen om onderscheidend te zijn. Hoe simpel kan het zijn?

  1. Wat kunnen we beter NIET doen?

Tijd voor een reality check: je kunt niet overal goed in zijn. Bepaal dus wat de kern van je organisatie is en daarna wat je wellicht beter door een ander kunt laten doen. Overal is expertise beschikbaar, die je prima tijdelijk in kunt zetten als het gaat om verandering, vernieuwing of verbetering. Idee: Pak het projectmatig aan, bouw aan teams met mensen van buiten je organisatie. Bepaal samen de route en laat de experts voorop lopen. Dit is ook nog eens heel leerzaam voor je eigen organisatie. Beseffen en zeggen dat je iets niet kunt is een enorme kracht. Het maakt je flexibeler en laat je focussen op waar je echt goed in wil én kunt zijn.

  1. Hoe strategisch zijn we aangehaakt bij onze klanten?

Ook je klanten denken in ketens. Ook zij denken in termen van technologie, ook zij vragen zich af hoe ze beter, anders en succesvoller kunnen zijn. Hoe beter je dat voor ogen hebt, hoe beter je dat kunt inbedden in je eigen organisatie. Toch zijn we nog te vaak van binnenuit bezig om te veranderen, in plaats van buitenaf. Op welke plek sta jij bij je klanten? Idee: Visualiseer je plek en maak een beweging naar boven in hun organisatie en sluit naadloos aan op hun toekomst. Je kunt echt verschil maken door een relevant onderdeel van hun proces te worden. Zie ook punt 2: door je goed in te leven in een ander, versterk je elkaar. Maak eens kennis met de klant van jouw klant.

  1. Hoe kunnen we ons talent beter ontwikkelen?

Talent is schaars, goede (jonge) mensen zijn gewild. En in tegenstelling tot wat veel mensen denken, staat de hoogte van het salaris bij veel talenten niet eens op de eerste plek. Wat dan wel? Idee: Aandacht. En aandacht zit in heel veel zaken, het gaat over gerichte focus, bewustzijn, oprechte interesse, empathie en het scheiden van kwantiteit en kwaliteit. Aandacht betekent ook lol hebben in je werk en energie overhouden voor je privéleven. Want als je lekker in je vel zit ben je op je best. Geef je een talent aandacht, dan geeft hij je een enorme ontwikkeling, werklust en loyaliteit terug.

Ik ben benieuwd: hoe vaak stel je jezelf deze vragen? En vind je dan ook antwoorden? Welke ideeën heb je? Mijn antwoord op de vraag: moeten we altijd maar vooruit? Is… nee. Juist nu is zijwaarts misschien wel de beste optie. Goed positioneren en organiseren, dan gaat de route vooruit, vanzelf weer open. Idee?

Martin Schoonheim

April 2021

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close