2x is scheepsrecht

Niet alles gaat in 3 keer, maar in 1 keer lukt ook niet alles. De verkiezing van de Drentse onderneming van het Jaar (DOVHJ) was daar dit jaar een interessant voorbeeld van. Mij viel op dat men nog steeds bezig is met verwerking van de pandemie. Toch overheerst het vooruitkijken. Dat is wat ondernemingen het liefst doen en dat is maar goed ook. Daarin is leiderschap cruciaal. Dat is niet perse iets van 1 persoon, maar steeds vaker de kracht van de hele organisatie. Verantwoordelijkheid pakken in een markt, in je omgeving en richting geven aan vooruitgang.

Natuurlijk heeft elke organisatie een bestaande structuur en weet je nooit helemaal zeker, of het wel de juiste is. Zolang het werkt, dan werkt het. Een pandemie, een oorlog of een andere grote verstoring test eigenlijk die structuur, organisatie en systemen. Boven alles wordt je op de proef gesteld als het gaat om flexibiliteit en of je wel durft te experimenteren. Samengevat: durven veranderen! Ik zie het dagelijks achter de voordeur van bedrijven en organisaties, daar zit de crux.

Interstage, de winnaar van de editie 2022 van DOVHJ, heeft het laten zien. Ze waren even uit het veld geslagen, gingen experimenteren met andere inzet van mensen en waren flexibel als het ging om de business. Resultaat: prima gelukt en weer volop in business na de pandemie. En dat alles met meer schwung en nog meer betrokkenheid van medewerkers, leveranciers en klanten.

Je zou kunnen beweren dat pandemieën, oorlogen en andere grote verstoringen een belangrijk positief effect kunnen hebben. Als je ze doorstaat, dan kom je er sterker uit. Interstage was voor de tweede keer finalist bij de DOVHJ. Nu zij sterker uit de strijd waren gekomen was het geloof groot dat ze ook konden winnen. Het was niet voor niets dat Directeur Gino Spijkerman bij zijn pitch al zei: “Bij Interstage geloven we in 2x is scheepsrecht” Mooi toch? en dik verdiend!

Dat de zoon van Gino als eerste het podium op rende en zijn vader in de armen vloog was daarom niet verwonderlijk. Bij Interstage draait alles om het familiegevoel. Elke dag weer en zeker voor de toekomst. Laat me raden; Die “spruit van Spijkerman” gaat later gewoon het bedrijf overnemen. Het gevoel van winnen en het voor meer doen dan alleen het bedrijf, dat zit hem nu al in het bloed.

Martin Schoonheim

%d bloggers liken dit: